måndag 21 april 2008

Kusinsalsa



Ett par gånger i månaden cyklar jag hem till min kusin. Vi tar en promenix till konsum och lagar sedan middag. Efter det ligger jag raklång i hennes soffa och läser Elle Interiör. Sen blir det roibus-te, ditten- datten- och after effects-snack. Rutinen bryts sällan. En maträtt återkommer ofta. Jag önskar att man kunde se på bilden hur trevligt det smakar. Fast hur vackra kan hackade kladdiga grönsaker bli? Salsan har inre skönhet.

Beräknat för två:

Salsa:
2 tomater
1 paprika
1/2 röd lök
1,5 dl majs
1 finhackad vitlök
1/2 till 1 citron
1/2 färsk chilli
1 dl heinz chillisås (alltså ej sweet chilli)
1 avocado
1/2 dl gröna oliver
1/2 kruka koriander
3 msk olivolja
Salt

Hacka / pressa / rör ihop / smaka av med salt och peppar
_____________

Rotfrukter:
5 potatisar
1/4 rotselleri
1 palsternacka
1 morot
1 klyfta vitlök
salt olja peppar
Klyv rotfrukt blanda i en skål så olja/ vitlök /salt fördelar sig bra. Ett tips är att salta lite mer än vad som "känns rätt" - brukar jämna ut sig i ugnen.
250 grader tills det fått färg.
_______________

Kyckling (korv eller halloumi)
I detta fall snabb marinerade jag kyckling med citron salt och hela spiskumminfrön. Vi brukar ofta ha halloumi till ofta. Asgött med det knirrigt salta mot det syrliga i salsan och det söta i rotfrukterna.

Inga kommentarer: