måndag 7 april 2008

De dementas bröd


Jag tillhör dom som måste äta frukost innan jag går hemifrån. Annars känns allt bara så tomt och trist. Tappar koncentrationsförmågan. För många år sedan sommarjobbade jag inom äldrevården i min hemstad. Det var demeta farbröder och tanter vi aktiverade på olika sätt. Dagen började alltid med gemensam frukost. Fast jag hade ju nyss ätit. Men brödet var ju så gott..

Receptet är lite omständigt på så sätt att man behöver så mycket olika gryner och mjöler och korn och grejer. Tungt lass från ICA. Men när man väl köpt allt det där så är lätt som en plätt! Lagom utmaning för en dement farbror att röra ihop. Om man påminner om vad som redan rörts ned emellanåt.

Blanda torra ingridienser först:

2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
2 dl rågmjöl
2,5 dl havrekross
2 dl vetekli
2,5 dl vetegroddar
5 dl vetemjöl
2 tsk salt
5 tsk bikarbonat

Rör sedan ner
1 l lättfil
1 dl honung eller brödsirap

Blanda ihop snabbt så att allt blir en smet (skall ej knådas)

Smörj två avlånga teflonformar & fördela smeten.

Grädda i 2 timmar i mitten av ugnen på 175 grader, sätt folie över efter första timmen. Tag bröden ur formen direkt när dom är klara och låt svalna i en handduk. Går bra att frysa in.

2 kommentarer:

Anonym sa...

mitt tips är att skålla alla gryn och kross man har i rågbröd. det går åt lite mindre med fil då och det blir liksom världens saftigaste bröd. s.f.

Kocken sa...

Ja det har jag också gjort ibland. Mums. Nu blev jag brödhungrig! Ingen macka inom räckhåll... tusan