söndag 29 juni 2008

Berbere och Bisi


Inför kvällens bjudning var jag var på jakt efter Berbere, en kryddblanding som är vanlig i det etiopiska köket. I aspudden centrum där jag bor finns en affär, Bisi Afrique. Som hittat! En liten källarlokal där Bisi själv sitter bakom disken, hon är trevlig och snackig med skön accént på engelskan. Sortimentet är ganska litet men intresseväckande. Gryner, kondenserad mjölk, fiskkonserver. Härlig förpackningsdesign och lockande grejer – man inte har en aning om hur man skall tillaga. Jag har varit nere några gånger och fluktat och funderat. En gång köpte jag en burk med Custardpowder – i tron att jag köpt senapspulver. Fast Custard är inte Mustard utan en slags stärkelse med vaniljsmak man rör med hett vatten och äter som den är. En svagt vaniljsmakande gele... den grälla plastburken var i alla fall värt priset. HUR SOM HELST. Berbere. Det visade sig att Bibi främst har ett västafrikanst sortiment. Ingen Berbere. Tog mig då ut till Skärholmen, i hopp om att Munirs servar både arabiska och östafrikanska smaklökar.. men icke. Klockan tickade och på kvällen hade jag lovat mina gäster etiopisk gryta.. Efter lite googlade hittade jag recept på kryddblandingen - från scratch!

1 dl chilli flarn
1 dl paprika pulver
1 msk gurkmeja
1/2 msk fänkålsfrö
1 msk ingefära, mald
1/2 tsk kardemumma frö
1 msk korianderfrö
1 msk hel spiskummin
1 tsk kanel
1/2 msk basilika
1 st stjärna av stjärnanis
1/2 tsk mald muskotnöt
1 msk salt
1/2 msk svartpeppar


Stöt fänkål, korianderfrö, spiskummin, stjärnanis, kardemumma i mortel. Hetta upp en torr panna och rosta alla kryddor ett par minuter under omrörning. Det luktar ljuvligt! Förvara i burk med lock i skafferiet.

Pust! Kan tyckas men kocken klagar inte - det här är livet!

___________

Bonus info: Jag googlade också fram en butik som säljer Berbere, Taj Mahal på kammakargatan, ett afro-asiatiskt livs. Det var dock söndagsstängt idag. Skall strax bege mig dit och inventera utbudet, med matnördens exotiserande entusiasm. Rapport på provköket utlovas!

Inga kommentarer: