tisdag 22 februari 2011

Tunnbrödrulle med gurkröra, kôrv och rostad lök


Provköket får i kväll inspiration från den anrika korvmojen.

0.5 dl majjo
0.5 dl turkisk yog
ca 15 skivor saltgurka eller 2 hela (obs salt- inte smörgåsgurka)
1/2 grovriven morot
1 liten klyfta finhackad vitlök
salt peppar
en näve färsk dill
+
Lammkorv hade jag - från hötorgshallen
men tag vad ni känner för
+
god sallad
tomat
krossad kokt potatis
+
gul lök
olja
+
Hemmagjort tunnbröd (4 st)
3 dl vetemjöl
2 msk olja
1/2 tsk salt
1.5 dl vatten eller mjölk
1 tsk bakpulver
eller köp.

Koka ett par potatisar i saltat vatten.

Majjogrejen – jag vet inte vad som är skillnaden på stepp, mimosa osv, så jag gör en egen på känsla. Mycket god tycker jag!

Lök, ha några matskedar olja i stekpannan. Stek tunna skivor lök i oljan tills den nästan blir friterad. Söt sliskigt krispig är målet. Mums.

Brödet går snabbt: rör ihop salt, mjöl, bakpulver. Blanda ner olja, sedan vatten knåda till en smidig deg. Grädda bröden när allt annat är klart så det blir varmt och fint. Dela i fyra bitar och rulla till bollar. Kavla ut så tunt det går (det är bara att vända och kavla och vända och kavla osv) grädda lätt i stekpanna. Inte för hårt då blir det sprött. Lägg på en tallrik med lock över så att dom inte torkar och spricker vid rullning. Finns mer tid så finns recept med jäst som är bra. Googla på det vettja.

Krossa potatisen i brödet, lägg på sallad, majjo-gegga, stekt korv, och kanske du vill ha ketchup och senap. Jag klarade mig dock bra utan. Rulla sist ihop schabraket!

Inga kommentarer: