söndag 9 januari 2011

Jättecouscoussallad med spicy fava-röra & grillad aubergine


Som ni kanske redan märkt tycker jag att skalförändrad mat är ganska intressant. För några veckor sedan var jag och några vänner på matkultur och åt gott. Jag beställde en trippel lamm-special med merguez, revbensspjäll och örtfyllda roulader. Till allt det där goda lammet fick man en sallad med jättecouscous – även kallat moghrabiah. Nytt för mig! Efter en promenad ut längs vattnet till Skärholmen idag hittade just en påse med sådana på Munirs livs. Jag gör ett test. Gott!

2-3 portioner:

2 dl moghrabiah eller jätte-couscous
1 grönsaksbuljong
mycket persilja och gärna mynta
granatäpple eller gröna druvor
Finstrimlad fänkål
olivolja
cest av 1/2 citron
1 tsk citronjuice
salt peppar
+
1 burk favabönor
1 msk harissapasta (kan ersättas med sambal)
saft av minst 1/2 citron
2 msk sesampasta
en liten riven vitlöksklyfta
1/2 dl olivolja
1 tsk spiskummin
salt peppar
+
1 aubergine
+
Merguez
eller om ICA tryter:
halloumi

Koka jättecouscous i buljong. Hacka rikligt med persilja/mynta, blanda med finstrimla fänkål, citroncest och kärnorna av ett granatäpple (.. ej med på bild ..). Häll över lite olivolja och smaka av med salt och peppar och en skvätt citron.

Grilla eller stek aubergine med olja och salt tills dom blir mjuka och mosiga.

Fava-röra. Nästan som hoummus men lite starkare. Mixa slätt! Smaka av med salt och kanske lite mer harissa.

Servera med stekt merguez eller halloumi.

Ett par dagar senare åt jag resterna från salladen med lite nyköpt lammkörv!

Nörd som man är fotade jag såklart maten på matkultur:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kolla recept på merquezbullar
http://www.recept.nu/1.277710/marcus_samuelsson/smaratter_tillbehor/kottfars/marcus_samulessons_merguezbullar

Kocken sa...

Aha! Tackar. Ser gott ut det där!