onsdag 10 september 2008

Grodda själv





Mungbönor blir lätt till groddar. Lägg dom över natten i vatten (3 x mängden bönor), sila av på morgonen och lägg i ett stort glas. Sätt ett nät över glaset (jag har här använt ett sånt där vitlöken kommer i). Skölj och häll av allt vatten morgon och kväll i tre dagar, glaset skall stå i rumstemperatur och mörkt. Sen är det klart för att ätas – eller tillagas. När groddarna är klara förvarar man dem i kylskåpet. Hemmagroddat fräschare och håller längre än om man köper i affär, dessutom billigare, klimatsmartare – you name it!

Jag har en tendens att grodda lite för mycket så här är bara en sats på 1/2 dl. Då slipper man pliktäta så mycket för att groddarna inte skall hinna bli trista. Man kan ställa groddarna i fönstret några timmar när dom groddat klart - så blir det lite fotosyntes och fin färg.

Min favoriträtt med groddar är nog thairätten Pad Lak - publiserad på provköket 25 april!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Smart återanvändning av nätet.

Anonym sa...

Mmmmm. Om 2 dagar är mina groddlingar i stånd att ätas. Har du förslag på alternativt nät? Jag har inget vitlöksnät nämligen.