onsdag 26 mars 2008

Härma-bröd



Jag brukar härma. Går jag på restaurang & gillar nåt går jag hem och härmar, försöker göra samma grej, hitta rätt krydda. Att härma bröd är dock en ny grej för mig. Här är iaf ett försök från bageriet vid eriksdal/ringvägen. Där finns världens godaste grovbrödsfrallor, som man får med cambozola och kalamataoliver till. Brödet är saftigt och kompakt. Bra för magen. Jag vet inte hur likt det blev men det smakar bra.

Frö-blandning;
1/2 dl linfrö
2 dl solrosfrön
3 dl hela vetekärnor (ta fullkornsbulgur om du har det hemma)
1,5 msk salt

För-deg:
2 dl råg surdeg
3,5 dl rågmjöl

Efter-deg
3 dl vetemjöl
2 dl rågmjöl
1/2 jäst
1 msk sirap
4 dl fingerljummet vatten

Frö för dopp:
1 dl linfrö
1 dl sesam
1 dl pumpa

Dag ett:

Fröblanding: Häll över 4 dl kokande vatten och plasta över bunken låt stå framme på diskbänken

Fördeg; Blanda runt ordentligt och ställ i kylen över natten
har du ingen surdeg..? kolla här http://paindemartin.blogspot.com/2007/10/det-puttrar.html

Dag två:

Lös jästen i vattnet, rör ner resten av ingridienserna i efterdegen med båda grejerna från igår.
Rör ihop och använd degkrokar - bearbeta degen i 8 min. Eller rör med slev tills du för mjölksyra i armarna.

Låt jäsa med platsfolie i 40 min

Dela degen i 32 bitar på mjölat bord, platta ut till ca en cm tjock, avlång platta

Doppa den ena sidan i ett fat med frö-dopps blandningen, dutta undersidan mot lite mjöl

Olja en plåt och lägg brödet med frösidan upp, Det blir 2-3 plåtar

Låt jäsa i 1 timme under bakduk

Grädda i mitten av ugnen i 10-15 min på 250 grader. Tills.. det ser klart ut! Låt svalna i brödkorg eller på galler

Brödet blir rätt kompakt och jäser inte så jättemycket. Servera med något gott. Smör t.ex.

Inga kommentarer: