söndag 20 mars 2011

Hallon i liten kastrull


Min mamma var i Paris och köpte dessa små kastruller till mig. I helgen premiärbakade jag hallonkakor med mandelmassa som blivit över fråm semlebak. Söt-sega med krispig topp och grädde till.

4-5 st:
1 dl mjöl
1/2 dl socker
100 gram mandelmassa
1 ägg
1 tsk bakpulver
näve hallon
några klickar smör
nypa salt
+
whipped cream!

Skulle du inte (mot all förmodan) ha sådana här minikastruller hemma så går det utmärkt med kaffekoppar. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver. Vänd ner i ägget. Riv mandelmassan och blanda ner. Smörj formarna ordentligt. Fördela smeten, den höjer sig rätt mycket så se till att det finns lite marginal för detta. Pluppa i några hallon (jag hade frysta) och hyvla en smörskiva på topp. Grädda på 175 grader i 25 minuter. Låt svalna. Servera med vispad grädde.

Mr kastrull med hatten på:

Åkej, det här har jag tipsat om förut, men nu måste jag lägga upp den igen. Apropå små grejer. Minimat –>

Inga kommentarer: