lördag 11 oktober 2008

Rotsker i ugn med chevre


En dag i veckan kommer jag hem efter jobbet - det står två stora papperskassar fyllda med blandade rotfrukter utanför min dörr. Jag kånkar in dom och packar upp, lite förbryllad. Bland alla rotsaker ligger en liten förpackning med chevré. På etiketten läser jag att den är producerat av ett gårdsmejeri som ligger i trakern runt Trollhättan - alltså nära mina föräldrars hemtrakter... Aha! Senare på kvällen kom mamma och pappa med en flaska vin och jag serverade dem en middag med:

3x rödbeta, klyftor
3x potatis, klyftor
3x palsternacka (ganska små), skivor
3x morot, skivor
3xliten rödlök, kvarts klyftor
+
1 msk rapsoja
1 grov hackad vitllök solo (eller 3 klyftor)
1 tsk salt
1/2 tsk grovmalenpeppar
1 tsk rosmarin (fast det hade jag inte här tyvärr)

Hacka och rör allt utom rödbetor i en bunke med olja mm. Lägg upp på en ugnsplåt - tag sedan rödbetorna i bunken och rör dom för sig, med en skvätt olja och en nypa salt. Dom har en tendens att göra allt helt rosa annars. Häll ut dom på plåten också. Grädda i mitten av ugnen i 40 min på 250 grader.

Chevre är gott till. Man kan göra en chevrékräm, det hade jag tänkt - med osten från det lilla mejeriet var SÅ GOD att vi inte kunde mosa ihop den med något alls. Den var tvungen att vara intakt. Jag serverade lite överbliven morotstsasiki till istället. Råkar man ha en helt vanligt normalgod chevré är detta dock ett strålande recept:

Chevrékräm:
2 skivor chevre
2 dl matyoghurt eller gräddfil
+nypa salt

Mosa chevre och blanda ut med gräddfilen, blanda ner salt och ev lite nymald peppar.

Inga kommentarer: