torsdag 30 oktober 2008

Rödbetsfalafel med körsbärssalsa


Någon kanske läste om den där påsen med rotsaker mina föräldrar lämnade utanför min dörr? Det var VÄLDIGT mycket i den. Jag har lagat och lagat och lagat och jag har precis passerat hälften. Fördelen är att man kommer på oväntade sammanhang där rotsakerna kan slinka ner – scanna av senaste månadens provköksmeny - rotsakerna infiltrerar lite överallt. Idag prövade jag att göra rödbetsfalafel. Smakade helt otroligt bra faktiskt! Salsan görs på minuten.

Falafel för 2:
3 dl okokt - blötlagda kikärtor
(se provköket 29 sep)
1 rödbeta mellan size - riven
1 klyfta vitlök - riven
1 buljongtärning
1/2 msk spiskummin
1 liten rödlök, hackad
1 msk sesamfrö

Mixa till en så jämn smet som möjligt.

Rulla till köttbullsstora bullar. Stek på medel temperatur i 10-15 minuter. Vänd på bullarna då och då så det inte bränns, sänk temperaturen om bullarna börjar se brända ut. Dom bör steka igenom ordentligt.

Salsa av körsbärstomater för 2:

6 körsbärstomater
1 msk inlagd paprika
1 liten vitlöksklyfta
1 tsk tamarindpasta (eller halv lime)
1/2 tsk salt
1 msk olivolja

Mixa - och servera till falafeln

+ fetaost
+ hackad persilöja
+ finstrimlad purjo
+ rostat pitabröd

Lycka till!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för en skön blogg med många nya matidéer för mig som helst äter vegetariskt! Testade att göra rödbetsfalafeln, den såg ut lite som rå köttfärs med stekt yta ...men var jättegod!