måndag 27 oktober 2008

Rödbets-linsgryta med indisk kryddning


Jag hittade ett nytt livs idag! Jag bor i Aspudden och brukar gnälla över att det inte finns några bra livs med asiatisk eller indiska livsmedel i närheten. Idag tog jag en promenad hemåt efter ett möte vid mariatorget, på Hornsgatan ungefär mellan Hornstull & Zinken hittade jag en liten men späckad butik! Märkligt med historien är att i butiken sitter samma man som ibland säljer kläder på hötorget på lördagarna. Jag har fått för mig att han är av pakistansk härkomst. Han ser rätt stereotyp ut med lång skjorta, skägg och lite kajal runt ögonen. I ståndet är utbudet både galet och fantastiskt, nätbrynjor i neon eller blommiga dräkter med enorma axelvaddar. Jag har köpt en skjorta med massa draperingar som varit min fin-gå-ut-skjorta i 2 års tid, samt en liten bomullsjacka i frackmodell jag verkligen nött på - för blott en tjuga styck. Jag brukar gå dit ibland enkom för att kolla in just detta utbud. Nu visar det sig att samme man driver ett livs 5 minuters promenad från mitt kontor; Papadam-förpackning och currypastor, även det 20 kr styck - som hittat!

Om maten: Faktiskt jättegod.

3 msk olja
2 tsk spiskummin
1 tsk fänkål
2 tsk paprikapulver
2 tsk gurkmeja
3 cm ingefära
1 stor gul lök
2 stora rödbetor
2 dl röda linser
2 vitlöksklyftor
1 hönsbuljong (eller grönsaks)
Om finns: 1 dl inlagd mango

+ feta ost

Fräs hackad gul lök, linser och kryddor i oljan i 5-10 minuter, finhacka ingefära och vitlök och stek med sista stunden. Skär rödbetan i 4 klyftor - skär sedan 1/2 cm skivor. Koka upp linser och rödbetor med 5 dl vatten. Finns det mango tag även det skär upp i mindre bitar - det ger både sälta och en god syra. Låt puttra under lock tills vätskan nästan är uppsugen, det tar ungefär 10 minuter.

Koka ris eller matvete till. Servera med smulad feta ost, kanske lite koriander eller persilja. Jag gjorde en sallad med pressad citron också.

Inlagd mango, även den för en tjuga: (obs den är inte söt utan syrlig salt, götti)

Inga kommentarer: