tisdag 7 oktober 2008

Kolgrillat utan kol eller grill


På vägen hem från jobbet passerar jag en grekisk kolgrill. Ofta är jag frestad att gå in. Det är så enkla & rena smaker där varje råvara kommer till sin rätt. Idag funderade på om man kunde återskapa känslan hemma hos sig själv. Utan grill, utan kol. Jag har inte ens grillfunktion i min gasugn. Men det blev förvånansvärt bra. Tricket är att steka på hög värme.

Per person:

1 Kycklingfilé
1 vitlöksklyfta
1 paprika
1 tomat
3 champinioner
1/2 rödlök
+
tsasiki
rostat pitabröd
persilja
1 klyfta citron

Skär kycklingen i stora bitar och snabbmarinera med en klyfta citron, grovt hackad vitlöksklyfta och en nypa salt. Skär tomaterna på mitten, paprikan i stora bitar. Dela svampen på mitten, skär löken i fyra stora klyftor.

Värm en stekpanna på högsta värme, stek i olja. Vänd på samma sätt som när man grillar, med en tång - låt varje sida steka ordentligt. Servera med salt och peppar - gott med persilja, rostad pita. En citronklyfta att pressa över kycklingen. Jag hade lite hemmagjord salsa kvar - den var god tillsammans med morotstsatsiki.

Inga kommentarer: