söndag 21 augusti 2011

Från app till bord



Igår: Jag köpte en svamp-app till telefonken. För att se hur det fungerade okynnes-scrollade jag runt lite och fastnade vid en svamp med ganska lustigt utseende: den liknade snarare en stor böld än något man kunde äta. Blomkålssvamp hette den. Vid närmare granskning (i appen) visade det sig dock vara en femstjärnig delikatesssvamp! En stjärna mer än trattkantarell.

Idag: vid naturreservatet Gömmaren på väg mot ett dopp i sjön hittar jag två rediga klumpar vid foten av en tall (deras favorit-spot tydligen). Woho! Svamparna var på flera hekto per klump. Mycket svamp för lite plock om man säger så.

På vägen hem köpte jag grädde och gjorde sen en stor sats svampstuvning. En kvällsmacka i gourmétklass och en ypperlig start på svampsäsongen!

Blomkålssvamp
lök
grädde
salt peppar
lite japansk soja
+
lite persilja och gräslök

Dementas bröd (recept -->)

Rensa och hacka svamp, smörstek tillsammans med lök. Häll på grädde och lite soja salt och peppar. Låt koka ner till trevlig konsistens - eller red lite med vetemjöl. Persilja gott på!

Läs mer om svampen --->

Läs mer om appen --->

4 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Blomkålssvamp är underbart och inte helt lätt att hitta. Lyckliga du!!!
Hälsar fröken Dill

Maja sa...

Oj, där ser man. Den svampen har jag aldrig hört talats om tidigare.

Anonym sa...

Då man hittar den så skriker man av lycka nästan! Hittade en stor fin i dag vilket är MYCKET ovanligt!

Kocken sa...

Härligt!