söndag 2 maj 2010

Tomatås med smör


Matkanon. Min kompis blev inspirerad av en tjej på sitt kontor när hon berättade om föregående dags middag på lunchrasten – han gick hem och lagade – och berättade om det för mig på lunchen följande dag. Egentligen var den enda receptangivelserna: tomatsås med mycket smör. Även jag inspirerades till att göra en variant till middag. Väldigt gott!

2-3 portioner:
50 gram smör
1/2 gul lök
2 klyftor vitlök
en burk hela tomater
2 msk kapris
1 msk torkad oregano
salt socker
+
pasta


Finhacka gul lök och vitlök, smält smöret och bryn löken. Häll på tomaterna, klipp upp de hela tomaterna med en sax. Tillsätt oregano, kapris, knappt 1 tsk salt och ett par nypor socker. Låt puttra 15 minuter. Såsen skall bli ganska tjock. Smaka av med salt och socker.

Rör ihop med spagetti. Lite riven ost på topp.

2 kommentarer:

Vin är min hobby sa...

(Jag lyckades inte hitta din email, därav så använder jag din kommentar funktion.)

Jag vill bjuda in dig till vår tävling: Årets Tapaskreatör 2010.

Sex finalister går till final i Stockholm där en jury bestående av kändisar/kockar väljer ut vinnaren som får ett pris värde 5 000:- plus äran och publiciteten förstås. Det blir även en vin- och vinäger provning i samband med finalen.

Reglerna är enkla – det gäller att komponera passande tapasrätter till ett Chardonnay vin från Sydafrika. Läs mer om reglerna på länk nedan.

Tävlingen sker i samarbete med Tasteline och vi hoppas på publicitet från en rad andra medier som förhoppningsvis din blogg kan dra nytta av. Aftonbaldet har lovats förtur för vidare publicering, först och främst fokus på de 6 finalisterna och därefter på det övriga startfältet.

Vår jury består av Mange Schmidt & Wille Craaford (Artister, matälskare och deltagare i Stjärnkocken), Jürgen Grossmann (Krögare Restaurang GQ Stockholm och sparrisfantast) och Simon Källquist (Sommelier och delägare i Concealed Wines AB).

Innan den 10:e maj behöver vi ditt bidrag eftersom röstningen på nätet då påbörjas. Om du har några funderingar är det bara att du mailar eller ringer mig på 0737-099 182. Du kan även gå in på vår hemsida för mer info.

http://www.concealedwines.com/page.asp?pageID=2612

MVH/

Calle Nilsson

Concealed Wines

Fröken Dill sa...

Aha, har läst om den härliga smöriga tomatsåsen på flera ställen. Snart är det definitivt dags att testa för det verkar så enkelt och väldigt gott!
Tror Dillen