torsdag 6 maj 2010

Pizza med kaprissås


Grönt som variatione.

Såsen:
1 dl kapris
1/2 dl olivolja
2 klyftor vitlök
nypa salt / peppar

Degen:
2-3 dl vatten
25 gr jäst
6-9 dl mjöl
2 msk olja
2 tsk salt
Ibland har jag 1 msk oregeno i degen!

En salt sås blir god med lite söta grönsaker på:
paprika
rödlök
zuccini
körsbärstomater
ost

Såsen är bara att mixa.

Degen: Rör ihop jäst & ljummet vatten, tillsätt olja och salt och mjöl, bearbeta degen en bra stund tills den är smidig och inte fastnar. Jag brukar använda degkrokar i elvispen. Plasta in (i en stor bunke) Låt jäsa i kylskåpet några timmar, eller på diskbänken i minst 40 min. Efter det kan man baka ut 3 runda pizzor, eller på två plåtar. Kavla ut ordentligt.

Förgrädda degbotten några minuter innan du lägger på resten. Lycka till!

1 kommentar:

Fröken Dill sa...

Den där såsen var verkligen någonting för mig. Jag älskar kapris!
Smart att förgrädda pizzabottnarna, det ska jag testa.
Hälsar fröken Dill