fredag 5 juni 2009

Grillad kyckling + matvete & PEBRE


Det börjar ju bli säsong för att grilla, tillbehören och ta med sig till stranden eller vart man nu håller hus! Jag valde att grilla i min stekpanna på hög värme med spisfläkten på. Pebre är en jättegod chilensk salsa man kan käka till maten så här eller bara med bröd. Matvetegrunkan är en efterhärmning från det man brukar få på kolgrillsrestauranger. Lycka tlll.

2 pers:

Grill:
Kycklingfilé 2 st,
Marinad:
1/2 citron
lite olivolja
1/2 tsk salt
1 lite klyfta finriven vitlök
+
1 röd/gul paprika
1 gul lök i kluftor

Matvete:
1,5 dl matvete
1/2 buljongtärning
1 näve persilja
1 tsk sambal olek
1/4 citron
4 st soltorkade tomater (om man har)
1 tsk paprikapulver
1 msk olivolja

Pebre:
2 stora mogna tomater
i näve koriander
1 msk olivolja
1/4 gul lök
saft av 1/2 till 1 lime eller citron
nypa socker
1/ 2 tsk salt
1/2 röd chilli finhackad
+ smaka alltid av med salt & peppar

Kyckling mm: Grilla. Elller som jag gjorde. Stek på högsta värme och vänd inte så mycket på grejerna utan låt dom nästan brännas. Do it da grill-way!

Matvete: Koka upp med 2 dl vatten och buljong, sänk sedan värmen och sätt på lock, tills vätskan är absorberad. Låt stå med lock vid sidan en stund. Finhacka soltorkad tomat rör ner med sambal, paprikapulver olivolja citron och smaka av med salt och peppar.

Pebre: Finhacka allt. Blanda ihop. Smaka av. Låt stå till sig en stund innan servering! Man kan mixa knappt hälften av satsen och blanda ihop så blir det lite mer såsig konsistens.

Ps Förlåt mig. Mitt språk håller på att balla ur. Jag är visst lite överarbetad. Förbättring utlovas. Hej.

Inga kommentarer: