måndag 12 januari 2009

Indigos tomatsoppa med peccorinio


Indigo på götgatsbacken är ett trevligt litet hak. God öl & fin vrickad inredning. Dessutom uppskattar jag deras barsnacks, som t.ex. oliver och bröd. Mycket bättre än chillinötter. Man kan beställa soppa där också, bl.a. den här som är lite gulash-lik i smaken. I vanlig ordning ett helt fritt försök att efterhärma - jag tycker det blev ganska likt (rätta mig gärna om jag har fel Indigo-kock).

Ca 3 port:

2 msk olja
1 gul lök
1/2 dl röda linser (reder mest)
1 grön paprika, grovt hackad
1 gul paprika, grovt hackad
1 burk hela tomater + 2 burkar vatten
3 msk tomatpuré
1 msk harissa-pasta (kan ersättas sambal)
2 buljong tärningar
2 hela vitlöksklyftor
1,5 msk vitvinsinäger
2 lagerblad
1 tsk mejram
1 tsk oregano
1/2 tsk salt
+
Peccorino ost (alt parmesan)

Fräs den hackade löken, hela vitlöksklyftorna, paprikan och efter en liten stund linserna i olja, allt tillsammans, sätt på en nypa salt. Rör runt med en stekspade så det inte bränns. Häll sedan på resterande ingredienser och koka upp, sänk sedan värmen och sätt ett lock på, låt det puttra i 15 minuter. Plocka bort lagerbladen och mixa sedan soppan slät.

Servera med hyvlade bitar av peccorino. Det smälter och blir härligt. Lite hackad persilja om det finns hemma.

Jag hade rostade saltå-kvarn rågbröd till. Fast på Indigo har dom stekt typ lantbröd i stora skivor. Gott det med.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka goda recept! Jag blir väldigt sugen på att äta vegetariskt när jag läser dem.

Många hälsningar från fröken Dill

Kocken sa...

Tackar!