tisdag 15 juli 2008

Kommunala körsbärspajen



Vid en visit på Smögen förra sommaren uppstod den perfekta pajen. Receptet kom sig av att ett körsbärsträd stod på gatan utanför och bar massor av frukt (på kommunens mark), att vår kompis glömt en burk barnmat efter besök i helgen, att det låg en mogen persika på köksbänken och att en klump osockrad pajdeg låg i frysen. Tillfälligheter som ledde till en fantastisk paj! Flera gånger medan vi åt sa jag att det var den godaste efterrätt jag någonsin smakat. Jag lagat den flera gånger efter det, senast i sommarstugan. Körsbären är denna gång pallade från en skolgård i närheten.

Pajdeg:
100 gr smör
3 dl vetemjöl
1 msk vatten

Rör ihop mjöl med rumstempererat smör, tillsätt en msk vatten om degen är för smulig. Pressa ut i pajform a 25 cm diameter. Förgrädda i 5-10 minuter på 225 grader.

Fyllning:
0.75 liter körsbär urkärnade
2 persikor
1 burk osockrad persikopuré (barnmat)
4 msk socker
2 persikor
1/2 dl hasselnötter
2 msk maizena mjöl

Rör ihop körsbär pure maizena och socker. Fyll pajformen. Skiva persikan och lägg i prydliga rader. Hacka nötter och strössla på. Grädda i 25-30 minuter i 225 grader, tills den ser fin och klar ut.

Låt svalna en lite stund. Servera med glass eller vaniljvisp. Gott med något sött eftersom pajen i sig inte är så söt.
___________________

Tips: Leta efter körsbär vilt det är vanligt och jättegott!


här är original körsbärsträdet fast på hösten.

1 kommentar:

Anonym sa...

jag tänkte på den här pajen bara igår och pratade med erik om den. hade nämligen tänkt att åka till ett körsbärsträd jag sett på vägen till jobbet och plocka burken full. /Snara