tisdag 14 april 2009

Tokyo Fried chicken


Jag bad min halvjapanska vän Carolina om mattips. Här följer hennes favoriträtt. Det blev så gott att jag nästan åt upp det stående vid diskbänken.. Jag behärskade mig emellertid och traskade de 1,5 meter bort till bordet. Smakrik sallad vid sidan hittade jag på själv men det satt som en smäck. God frityrlycka kära vänner!

2 portioner:

2 kycklingfiléer

Marinad:
2 msk ljussoja
1 tsk flytande honung
1 klyfta vitlök riven
2 cm ingefära riven
cayennepeppar
-
Panering:
1 dl vetemjöl
1 dl majsmjöl maizena
-
(4 dl neutral olja till frityr)

Sallad
1 morot
3 cm finstrimlad purjo
näve bladpersilja eller ruccola
lite paprika
+
1 msk sesamfrö
1/2 msk ljus soja
1/2 msk balsamvinäger
1/2 msk olja
kanske nypa salt

+

Ris
citron
majonäs (gärna japansk)


1. Sätt på ris.

2. Skär kycklingen i 1/2 cm tunna strimlor. Lägg i en burk med mariaden.

3. Sallad: Riv morot och blanda med finstrimlad paprika och persilja. Blanda ner soja och balsamvinäger och olja. Smaka av med lite salt eventuellt.

4. När riset börjar bli klart - sätt åt sidan med locket på. Ris blir bäst när det får stå till sig.

5. Blanda mjölerna i en bunke. Doppa kycklingen i mjölet. Hetta upp 4 dl i en kastrull. Lägg ner kycklingbitarna några åt gången. Fritera tills dom ser gyllene ut - vänd om oljan inte täcker hela bitarna. Låt rinna av i ett durkslag med papper i.

Servera med ris, majonäs samt en citronskiva som man pressar över kycklingen.

Inga kommentarer: