söndag 24 januari 2010

Pannkaksbrunch


I helgen skulle jag bjuda min bror + tjej på pannkaksbrunch på färgfabriken och matinéfilm på tellusborgsbiografen (bestämdes den 24 december). Ett litet hägersten-upplevesepaket. Men färgfabriken hade stängt för renovering så jag fick fixa själv. Självklart härmade jag friskt från orginal-buffén: ädelostcréme med päron, Hemmalagad pesto - banan & chokladsås. En syrlig hallonsås. Bland annat!

På menyn:

Salta:
ruccolapesto
ädelostcréme + päron

Söta:
snabb hallonsylt+grädde
chokladsås+banan
+
Amerikanska med sirap

Grundrecept på pannkakor 4 port:
2 ägg
6 dl mjölk
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk socker

Vispa ihop. Först ägg och sedan hälften av mjölk+vetemjöl och sedan resten. Bra om den får stå en stund i kylskåpet innan man steker. Stek i smör det är gott.

------

Amerikanska plättar
1 ägg
2 dl yoghurt (vanilj är gott)
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk socker
1/2 tsk salt
lite smält smör

Vispa ihop. Smeten blir mycket tjockare än pannkakssmet. Mer som muffinssmet. Skall stekas strax innan servering, i smör gärna. Varje plätt är 1/2 dl ungefär.

Vi såg filmen Ponyo på klippan vid havet av Miyazaki. Tyvärr hade jag missat att det var svensk-dubbat och att 75% av biopubliken var barn. Men vad gjorde det. Den var fantastisk fin! Jag älskar denna skruvade havsestetik. Se den.

1 kommentar:

Fröken Dill sa...

Brunch med pannkakor lät utomordentligt gott. Min söndagsbrunch var pannkaksfri för J:s skull. (Han gillar inte pannkakor.) Men han försvann ju iväg så jag hade mycket väl kunnat ha en liten egen pannkaksfrossa...
Hälsar fröken Dill