onsdag 20 januari 2010

Konsumlax i kokosmjölk


Den här är inspirerad av en lunchlåda folk på mitt kontor brukar köpa från Konsum. Jag har aldrig smakat den. Men tittat på den. Frågat lite. Och funderat. Smakanalyserat i min fantasi. Kom fram till det här:

3 port:

2 laxfiléer
1 burk kokosmjölk
1/2 gul lök
1 paprika
1 morot
2 citrongräs
3 cm ingefära
2 msk thaipasta i detta fall TOM YUM som egentligen skall vara i en klar sås utan kokosmjölk, men det här blir också prima.
+
Toppa kanske med lite thaibasilika eller koriander
+
matvete eller ris
sallad

Skär lökhalvan i stora bitar. Hacka vitlök grovt. Fräs´oppet. Banka lite på citrongräset och dela ett i några bitar. Släng ner det och grovt hackad ingefära. Häll på kokosmjölk och thaipasta. Koka upp och låt sedan skjuda under lock i 10 minuter. Släng sedan på moroten i tjusiga diagonala snitt. Skär laxen i bitar och släng ner den och paprika några minuter. Smaka av med salt och peppar. ( i tom.yum pastan är det en hel del chilli och syra) Just det! Jag redde den lite också med maizena.

Jag glömde ju att säga att den är perfekt som matlåda också!

1 kommentar:

Fröken Dill sa...

Färdigköpta luchlådor KAN faktiskt ge bra inspiration till hemlagad mat. Den blir ju dessutom oftast mycket godare och billigare än färdiglådan!
Tror fröken Dill