onsdag 15 oktober 2008

Kokos & kyckling


Här om dagen kom jag på: kokos. Varför använder jag aldrig det? Det kostar knappt ingenting, smakar mycket. Jag använder mycket kokosmjölk i maten – men man kan ju använda själva "fruktköttet" också, eller nötköttet kanske det kallas då. Eller så kallar vi det bara kokos.. Här om dagen gjorde jag kokosfyllda äpplen. Idag en huvudrätt: indisk gryta. Det blev faktiskt succé! Tycker en enhällig jury (bestående av mig själv samt en matlåda).

2 portioner:

1 dl kokos
1 gul lök
1 kycklingfilé
1 vitlök solo
1 morot
1/2 dm zuccini
1 dl matyoghurt
1 dl russin
1 tsk salt
1/2 citron
1 msk curry (jag har bolsts currypowder - köp gärna ngn form av indisk curry!)

Hacka lök & vitlök. skär kyckling, morot och zuccini i mindre bitar. Hetta upp 1 msk matolja i en stor stekpanna, häll ner kokos / curry / grönsaker och kycklingen på en gång. Stek en stund och rör om då och då, pressa sen över en halv citron och tillsätt russin och salt. Låt steka på låt värme under lock. När kycklingen verkar fast - sänk värmen och rör ner yoghurt. Låt skjuta försiktigt i ngn minut. Servera med ris eller bulgur och en god sallad. Jag rostade en matsked kokos och strösslade på tillsammans med lite chiliflakes. Det var smarrens det här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kompis! Jag håller med. Kokos är det nya svarta. Jag har precis kommit ut som kokosälskare (med vad det innebär av hånfulla blickar), men mycket snart tror jag opinionen är på vår sida.
/Sandra

Kocken sa...

I hear you sister!