fredag 17 september 2010

Persika ♥ grönkål



Visste ni att det går att odla persika i Sverige? Vår granne på lotten har ett präktigt persikoträd som bar massor av frukt i somras, så mycket och tungt att flera grenar knäcktes. Jag fick några stycken. Mycket goda. Grönkål har vi också odlat. Stod häromdagen vid diskbänken och funderade på vad man kan göra med ett knippe grönkål – kom att tänka på den halländska grönkålen, som man sockrar, och rödkålen som är syrad. Sött och syrligt verkar gå ihop med kål – och vad är sött och syrligt om inte en persika.

Färsk grönkål, jag hade ungefär 8 stora blad
1 persika eller nektarin - halvmogen
1 dm purjo
1 liten klyfta vitlök
1 dl mjölk eller grädde
1 ägg
salt
peppar
1/4 paket fårost
+
2 dl vetemjöl
75 gram smör
salt

Skär loss bladet från stjälken och finhacka grönkålen, fräs i en kastrull tillsammans med strimlad purjo. Salta och peppra. Sänk värmen, häll på en dl vatten och låt koka bort, grönkålen ska vara mjuk, det kan ta 10-15 min. Under tiden blanda rumstempererat smör och mjöl, kanske en nypa salt, pressa ut i en pajform, nagga och förgrädda på 225 grader, i knappt 10 minuter, pajdegen ska vara fast. Vispa ihop ägg och mjölk, salta och peppra. Blanda ner grönkålsmixen (den kan vara varm) häll ut i pajformen, hacka persika och fördela över smeten, smula sedan fetan över. Grädda i 25 minuter på 225 grader i mitten av ugnen. Enjoy.

Straight from the lott:
(men i ärlighetens namn så var det en köpepersika som åkte ner i pajen, dessa ville jag äta som dom var)

2 kommentarer:

Karin W. sa...

Åh, vad jag önskar att det fanns persikoträd som skulle kunna överleva vintern och blomma på våren här i mina trakter (zon VII-VIII). Här ser man inte ens äppelträd även om det lär finnas nyare sorter som anses vara härdiga även norrut.

Kocken sa...

I feel you sister!