onsdag 13 augusti 2008

Släktsallad + chillilax


Vissa maträtter sprider sig. Den här salladen har blivit hela släktens favorit. Det började med att min kusin fick smaka den när hennes svägerska bjöd på brunch. Min kusin bjöd i sin tur vår familj. Sedan har varje enskild familjemedlem lagat vidare - snärjt in fler och fler i vår salladssekt. Vid vår senaste familjesammankomst erkände min moster att hon hade lagat den på självaste julafton - själv har jag som mest gjort den på påsk.

Salladen funkar utmärkt som brunch eller lunch, nu gjorde jag den till middag och då var det gott med lite mättande lax också.

Lax per person:
1 bit lax
1 tsk sambal
1 tsk citronsaft
krm salt

4 pers

1 burk svarta bönor (2 dl)
1 burk majs (2 dl)
2 tomater
2 avocado
1 chilli
1 liten rödlök
1 mango eller 2 nektariner
1 röd paprika
2/3 tråg ruccola
1 vitlösklyfta
2 välpressade lime
En kruka koriander
2 msk olivolja
1 tsk salt

Lax: Stryk sambal olek på båda sidor av laxen och pressa på citron och strö över lite salt, låt gärna dra en stund. Stek sen laxen på båda sidor.

Häll av spadet till bönor majs och skölj i durkslag. Hacka rödlök, vitlök, chilli fint, skär upp tomat, mango och paprika, blanda ihop i en skål pressa över lime och olivolja. Rör runt. Strö ruccola på ett stort fat och häll över blandningen. Skär upp avocado, toppa salladen med den och grovt hackad koriander.

Vi servering kompelttera med balsamvinäger olja och salt.

Inga kommentarer: