torsdag 19 mars 2009

Kikärtsbiffar & grönsaksbulgur


Totalt flams som vanligt idag när jag och Malin lade in korrektur. Vi hann avverka Dizzee Rascal, diverse dialekter och några ansiktsdekorationer med gem bl.a. Arbetspasset var planerat till förmiddagen men drog av någon outgrundlig anledning ut långt in på eftermiddagen. Jag hade som tur var 2 matlådor med mig så vi slapp jobba hungriga. Malin köpte med creme-fraiche smaksatt med saffran. Den var inte alls tokig till!

Middag 2 port + Matlåda två port

Biffar:
6 dl kokta kikärtor
2 ägg
1 msk veg buljong
1 tsk paprika
1 tsk oregano
1 msk citron
svartpeppar
salt
1 liten morot
1 klyfta vitlök

+

3 dl bulgur
1 buljongtärning
grönsaker tex:
1/3 zuccini
1 morot
några soltorkad tomat
1 avocado
lite hackad lök
1/2 citron

+
cremefraiche med tomat och saffran (eller annan kall sås)

Mixa alla ingridienser i biffarna utom moroten. Skala och finriv den och blanda ner i smeten. Forma biffar och stek i en stor panna med ganska mycket olja på medelvärme i kanske 8 minuter på varje sida. Sätt ett lock på. Vänd försiktigt.

Koka bulgur med buljong. hacka grönsakerna och fräs med lite salt och olja. Blanda ihop med grönsakerna med bulgur och pressa citron över.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Ramlade in på din blogg när jag sökte på borstj (vilket jag sedan inte orkade laga blev veg. hamburgare) och vilken guldgruva med härliga recept! Du hamnar på länklistan. ville bara tala om det och peppa dig!

/Malin