onsdag 11 juni 2008

Brödet jäser - du jobbar




Om du vill baka när du kommer hem och tycker att det är tradigt att vänta på att bröden skall jäsa i två omgångar. Kan du lirka loss 20 min på morgonen istället så går det rätt snabbt sen.

5 dl vatten
1/2 jäst
2 tsk salt
1 msk olja
2 tsk socker
12-15 dl rågsikt
(topping: 2 dl pumpafrö, 2 dl vetekli)

Morgon: rör jäst salt socker i fingerljummet vatten, rör ner mjölet tills degen är smidig. Bearbeta i 10 minuter. Låt jäsa under plastfolie i kylskåpet.
Efter jobbet: Häll ut degen på diskbänk, dela upp i 20 delar ca, min deg var rätt kladdig - så jag använde två knivar för att hantera degen, skar loss med den ena och puttade/lirkade av med den andra, ovansidan doppade jag i pumpafrö (med hjälp av knivarna) och undersidan i vetekli. Låt jäsa i 35 min under bakduk, värm under tiden ugnen till max temperatur. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.

Inga kommentarer: