tisdag 9 juni 2009

Hallonhavrekaka att dela eller svepa


Jag är inget fan av småkakor men älskar havrekakor med russin. I lördags var dock russinen slut. Jag var tillräckligt seg för att inte orka gå 100 meter till ICA utan scannade av skåpen efter en värdig ersättare (fanns antagligen ett samband med mina aktiviteter föregående kväll). Jag hittade frysta hallon, som jag smulade ner. Och hasselnötter. Kakorna blev delikata! Dom flesta tog jag i ett svep. Det är sådant man behöver göra ibland.

Lite lagom sats, kan dubblas:
1,5 dl havregryn
1/2 dl vetmjlöl
1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
50 gr smör
nypa salt
1 knapp dl frusna hallon
näve haselnötter

Rör ihop allt torrt. Skär smör i små bitar och arbeta ut i degen. Obs det blir smuligt!
Smula sedan söner/ ner hallon och hela hasselnötter.

Tag en liten näve av den smuliga "degen" och kläm ihop, tryck ut kakor på en bakplåt, med bakplåtspapper. ganska platta runda, ca 5 cm i diameter. Det är blev ca 8 kakor. Baka på 225 grader tills dom får fin färg. Om dom ser ojämnt gräddade ut, stäng av värmen och låt eftergrädda lite. (detta är kakornas kritiska moment!)

Viktigt att kakorna får ligga och stelna / svalna i 10 minuter, annars trillar dom bara sönder.

Inga kommentarer: