torsdag 13 mars 2008

Apelsinmarmelad med kanel




Yes det blir godare om man gör den själv!

Apelsin 1 kg
1 citron
socker 9 dl
vatten 1 l
2 st kanelstång
________________

Börja med att skrubba frukten ordentligt i varmt vatten. Hyvla loss skalet på apelsinerna med en potatisskalare på ca 2/3 av frukten skär skalet i tunna tunna strimlor - skala resten och ta bort det vita på apelsinerna du hyvlat. Klyfta upp frukten och skär den i tunna bitar.

Koka frukt, skal och vatten i 30 min

Häll på sockret och låt koka i ytterligare 50 min, utan lock. Mot slutet av koket kan marmeladen brännas så rör om lite lätt då och då dom sista 15 min.

Fiska upp kanelstång och kärnor med en sked

_________________

Är det klart? Lägg en tesked på ett fat och ställ i kylskåpet 5 minuter, dra sedan en linje med en sked i marmeladen, rinner den inte ihop så är den klar. Låt den annars koka vidare tio min och gör testen igen. Personligen har jag inget emot när marmeladen är lite lös.

Detta håller bra i kylskåp - flera månader. Men se till att ha riktigt rena burkar att slå upp på - och värm burkarna med varmt vatten innan du häller i den varma marmeladen så att dom inte spricker.

Ett tips som jag kom på nyss är att fetaost och marmelad är gott tillsammans på mackan. Varning för sockerchock då det är svårt begränsa antal toast på morgonen ; )

Bon Appetit!

Inga kommentarer: