måndag 13 februari 2012

Chèvre chaud - Gratinerad getost på toast


En varm macka av rang! Dessutom snabbmat.

1 cm skiva chevre per portion
och en toastskiva
lite flytande honung
+
blandad sallad
rödlök
körsbärstomater
pinjenötter - eller som här rostade solrosfrön
Kokta rödbetor (överkurs - men gott!)

0,5 dl olivolja
2 msk balsamvinäger
1 rågad msk dijonsenap
1/2 finriven vitlöksklyfta
salt

Sätt på ugnen på 225 grader, rosta först brödet så det för en gyllene yta. Tag ut och lägg på chevrebiten. Skär bort kanterna på brödet runt osten. Ringla lite honung över.

Grädda i några minuter. Jag rostade även halverade körsbärstomaterna på samma gång.

Dressingen är bara att röra ihop. Jag skrev ner proportionerna på en höft så smaka av!

2 kommentarer:

Isa sa...

Hej!
Du har en inspirerande blogg tycker jag!
Jag har en fråga: när jag försökte göra chévre chaud en gång gratinerades aldrig osten utan smälte istället ner så att de vita kanterna blev det enda synliga.
Vad är ditt tips för att undvika att detta händer?
/Isa

Kocken sa...

Tack, vad kul!

Jag brukar sätta ugnen på snabb-läget (så grillgallren sätts igång) och sätta plåten högst upp.

Lycka till!