måndag 10 januari 2011

Veckans wow! Fermenterad tofu



Vad är egentligen fermenterad tofu? Ja, det har jag också funderat över. På besök i Kina-livset genom åren har jag rundat den hyllan, sneglat och övervägt men aldrig riktigt vågat. Antagligen därför att den ser så mosig och skum ut. Och i ärlighetens namn, tofu brukar vara ganska smaklöst. Men fermenterad.. Det fanns något som lockade i detta. Här om veckan slog då äntligen till. Väl hemma prövade jag en bit och – WOW! Ungefär 100 gånger mer smak än vad jag hade förväntat mig. Väldigt salt, starkt och... moget. En vegetarisk motsvarighet till roquefortost. Konsistensen är väldigt mjuk och den smälter i pannan. Det är inget man mumsar i sig per bit utan något som höjer upp en sås, wok eller liknande, ungefär som bujong. Priset? Ynka 17 kr.

Ikväll prövade jag en wok:

Färsk spenat
Morot
Gul lök
Champinioner
Äpple
Cashew
+
fermenterad tofu
skvätt citron
sesamolja
nypa salt

Hetta upp en panna med mycket olja. Skär morot tunt, strimla gul lök på längden, skiva svamp, stek på några minuter, mosa ner ett par tofu-bitar, släng på skivat äpple och spenat ngn minut på slutet, pressa lite citron och eventuellt några droppar sesamolja. Servera med lite cashew eller rostad sesamfrö on top.

祝你好运!

3 kommentarer:

dina sa...

Jeg har også gått og snust på den fermenterte tofuen mange ganger, og lurt på om jeg skulle ta sjansen. Jeg prøvde til slutt, og la den i en salat. Herregud, så ekkelt! Jeg fikk brekningsfornemmelser!

Men å varmebehandle den gjør kanskje susen? Jeg skal se om jeg tør igjen...

Kocken sa...

Hej Dina :-)

Haha, jag fattar det! Nä, man får nog betrakta det som ett koncentrat och smakbooster. Men jag tycker det är gott. Och lite konstigt.

Ha det fint, vi kanske ses i smögen!

Unknown sa...

Min kinesiska kollega använde sådan tofs till frukost, som bredbar ost på ångat kinesiskt bröd. Kinesisk mjukost?