torsdag 10 maj 2012

Nässelsoppa & nässelpasta




Nu är nässlornas bästa tid. Md ett par handskar kan du snabbt fylla upp en påse. I helgen skördade jag en hel del varav hälften ligger och torkar i köket. Nässelsoppa har jag tidigare skrivit om i Provköket. Hur gott som helst. Nu funderade jag på hur man kunde hitta på ngt nytt. Resultatet blev nässelpasta! Nässlor kokta i koncentrerad buljong, med grädde, med lite vitvinsvinäger och fänkålsfrö, lök och vitlök. Mixat slätt och nedrört med pasta och lite riven ost. Det blev gott men ändå, nässlans smak kom inte fram till fullo så som i en soppa. Så jag lägger stället upp ett recept på soppa:

Ca 3 portioner:
7 dl vatten
1,5 hönsbuljongtärning
Minst 1,5 liter nässelblad
1 gul lök
1/2 mellanstor fänkål
2 klyftor vitlök
1/2 citron
1/2 tsk fänkålsfrö
1.5 dl vispgrädde 
Svartpeppar 
1/2 tsk socker
+
Kokta ägg

Skölj nässlorna noga.

Hacka all lök, fänkål och fräs i olja. Tillsätt sedan buljong, vatten samt nässlor. Koka mjukt i 20 min. Tag från värmen, pressa citron och tillsätt en gnutta socker, mixa sedan slätt, häll ner grädden låt koka upp igen ett par minuter, smaka av med salt och peppar. Servera med ett kokt ägg.

1 kommentar:

Lisa - Sockerrus sa...

Hej! Jag har startat en grupp på Facebook för Sveriges alla Bak- & Matbloggar (http://www.facebook.com/groups/289001334523696/ ). Tanken med gruppen är att stärka gemenskapen mellan bloggare (inom mat och bak) och därmed hitta en plats där vi alla kan diskutera, hjälpa, tipsa och prata om allt annat som hör blogglivet till. Vore jättekul om även du skulle vilja vara med. Klicka på länken och begär att gå med.
Ha en härlig dag!
Kram, Lisa