tisdag 28 juni 2011

Svamp & halloumi i bröd med hemmagjord ajvar


Vi pratade om Berlin som sommarresemål idag på jobbet och då började jag drömma om halloumi i bröd.

Ajvar 2-3 port
1 stor röd paprika
2 vitlöksklyftor
4 st mogna körsbärstomater eller 1 mogen tomat
1 tsk rödvinsvinäger
1/2 tsk salt
1 msk olivolja
torkad chilli
+
halloumi
champinioner
+
blandad sallad
lök
avocado
+
pitabröd

Ajvar: en total freestyle, tror det egentligen inte är ngn tomat i ajvar men jag hade det i alla fall! Grilla paprikan hårt så skalet blir svartfläckigt. Grilla även vitlöksklyftorna hela i sitt skal. Den ska gå att mosa. Har du ingen ugn går det bra att steka hårt i stekpanna. Mixa paprika och vitlök ihop med rå tomat, olja, vinäger salt och chilli. Jag bara mixade ner skal och allt (dock skalade jag vitlöken). Smaka av så det är lagom salt, surt och hett!

Stek svamp (salta och peppra lite på den) och halloumi i bitar.

Servera med blandad sallad och pitabröd.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur smakade Ayvaren? Bättre än köpt?

Kocken sa...

Köpt Ajvar har ofta enligt mig en skarp bismak som smakar konserverat. Av den orsaken köper jag det sällan. Den här varianten blev mildare – med fin paprika smak, men också tunnare. Snarare salsa möter Ajvar. Om man vill ha den riktigt koncentrerad tjock – likt originalet, ska man nog rosta paprikan ordentligt i ugnen (dessa var semirostade) och bara tillsätta rostad vitlök samt kryddor och skippa tomaten.

Fröken Dill sa...

Hemmagjord ajvar, vad smart!
Tycker fröksn Dill