måndag 2 december 2013

Bröd med morot och kummin




Har blivit något av ett favoritbröd på senaste tiden. Saftigt och kryddigt som får fin färg av moroten.

6 dl vatten
2 små/medelstora morötter
1 tsk salt
1 msk olja (jag tog raps)
1 tsk socker
1 msk linfrö
2 tsk hela kumminfrö
1 dl havregryn
8 dl – 10 dl vetemjöl special (på ett ungefär)
+
vetemjöl och havregryn till utbaket

Rör ut jäst i fingerljummet vatten. Blanda ner salt, socker, olja och kummin linfrö och havregryn. Låt stå och svälla några minuter innan du rör ner mjölet. Under tiden - finriv moroten och blanda ned. Blanda sedan ned mjölet. Jag tycker att brödet blir fint om man behåller degen ganska blöt/kletig, så ta det försiktigt och känn av konsistensen eftersom du blandar ner mjölet. Låt stå och jäsa ca 40 minuter. Degen ska ha jäst ordentligt. Eftersom jag gillar en lite blötare konsistens så använder jag en sked och tar upp lagom klick och rullar den sedan i en mjöl/havregrynsblandning till en bulle. Sedan upp på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under duk i ca 40 min på ett odragigt ställe. Tills bullarna har nästa dubbla storleken. Tips: Jag lade in plåten på lägsta värmen i ugnen (och det blev även det rätt varmt så jag passade och stängde av efter en liten stund) men det fick fin fart på jäsningnen.

Grädda sedan bullarna på högsta värme i ca 10 minuter. En klick smör på detta och du är nöjd.

Inga kommentarer: